Trein

PDF
Train timetable Thailand vanaf juni 2012
PDF [394.0 KB]
Download (407 downloads)

Thailand beschikt over een efficient spoorwegnet, eigendom van de SRT (State Railway of Thailand), die Bangkok verbinden met het noorden, noordoosten, oosten en zuiden. De treinen zijn veilig en comfortabel, maar de bus is soms sneller en doet meer steden en dorpen aan. In Phuket en Chiang Rai zijn bijvoorbeeld geen stations.

hua-lampong.large.jpg

Hualamphong Station, Bangkok

Het belangrijkste station van Bangkok is Hualamphong, gelegen naast Chinatown, dat de belangrijkste lijnen bedient:

Noorden: Bangkok - Ayutthaya - Phitsanulok - Chiang Mai v.v.

Noord-Oosten: Bangkok - Nakhon Ratchasima (Khorat) - Khon Kaen - Udon Thani - Nong Khai (tot de 'Friendship Bridge' over de Mekong naar Laos)
Noord-Oosten: Bangkok - Nakhon Ratchasima (Khorat) - Surin - Ubon Ratchathani
 
Oosten: Bangkok - Chachoengsao - Aranyaprathet (grens met Cambodja)
 
Zuiden: Bangkok - Chumphon - Surat Thani - Maleisie
Zuiden: Bangkok - Chumphon - Surat Thani - Trang

Westen: Bangkok - Kanchanaburi

De Maeklong Railway Market is een unieke markt die dagelijks op het spoor van het plaatsje Samut Songkhram plaatsvindt. Vlak voordat de trein aankomt, moeten de verkopers hun waren van het spoor halen en de luifels terugtrekken. Zodra de trein gepasseerd is, wordt alles weer teruggezet en gaat de markt gewoon verder. Het is een aparte gebeurtenis om te zien hoe de trein door de dicht opeengepakte markt rijdt. De markt is inmiddels over de hele wereld bekend geworden, en op YouTube zijn vele filmpjes terug te vinden. Maar leuker is het om het zelf eens mee te maken en tijdens een bezoek aan Thailand deze markt te bezoeken !

train.large.gif

Vanaf Thonburi Station in Bangkok Noi vertrekken er ook treinen naar Kanchanaburi en naar Suphanburi.

Treinreizigers kunnen kiezen tussen Special Express (de snelste trein), Express, Rapid (minder snel dan Express) en Ordinary. De treinreis van Bangkok naar Chiang Mai duurt 11 tot 13 uur.

Eersteklaswagons bevatten individuele compartimenten met airconditioning. De meeste toeristen vinden de tweede klas comfortabel genoeg voor lange afstanden. Het is in ieder geval minder vermoeiend dan een busreis. In de derdeklassewagons staan houten banken, voor 2 of 3 personen: het is goedkoop, maar af te raden voor lange afstanden. De treinen zijn schoon en goed onderhouden. Er lopen verkopers langs en op lange reizen is er ook een restauratiewagon en er is ook personeel dat maaltijden naar je zitplaats brengt.

In drukke perioden (juli, augustus & december, en weekenden en voor, tijdens en na Thaise feestdagen) zijn alle plaatsen soms al dagen van tevoren gereserveerd. Houd hier rekening mee tijdens uw reis en boek de treintickets van tevoren via Viengtravel. Zo ben je verzekerd van een plaats in de trein ! Stuur direct een mailtje naar info@viengtravel.com en wij zorgen dat de treintickets gereserveerd worden ! De prijzen op DEZE PAGINA zijn gebaseerd op airconditioned wagons, 1e of 2e klasse sleepers.

De onderste bedden zijn duurder dan de bovenste, omdat je daar iets meer ruimte en een raam hebt, en meer beschut ligt tegen de lampen in het rijtuig.

De SRT geeft duidelijke en vrij nauwkeurige gratis Engelstalige dienstregelingen uit met de beschikbare treinsoorten en klassen op elke route. Ze zijn verkrijgbaar aan het loket op station Hualamphong in Bangkok of, als je geluk hebt, bij het TAT-kantoor in Bangkok. Op deze Engelse dienstregelingen staan alle lijnen die volgens de SRT interessant zijn voor toeristen. De andere, langzame korte- en middellange-afstandstreinen staan op de meeste Thaise dienstregelingen aangegeven.